زبان برنامه نوسی جاوا تاریخچه طولانی دارد .جاوا در سال 1991 زمانی که سان میکروسیتمز چیزی  به اسم پروژه سبز نامیده بود شروع شد.هدف از پروژه سبز  به وجود آوردن زبان برنامه نویسی جدید قابل حمل بود ،چیزی که قابل استفاده دربه وجود آوردن  اپلیکیشنی که  قابل اجرا در چندیدن سیستم عامل بدون نیاز به کامپایل مجدد یا پورت کد باشد.

اسم اصلی این زبان  Oak یا بلوط  بود .برای یک درختی بزرگی که خارج از  پنجره های دفتر توسعه دهندگان ایستاده بود ،اما فاصله زمانی  شروع شدن پروژه و سررسیدن زمان زبان به اصطلاح به جاوا به دلیل مقدار قهوه ای که توسعه دهندگان مینوشند  تغییر اسم داد .

جاوا برای اولین بار به عموم مردم در سال 1995 منتشر شد و پس از آن شاهد تکامل سریع و تغییر است

باز هم هدف از جاوا بود این بود  که شما به نوشتن یک برنامه و یکبار کامپایل آن وقابل اجرای آن را در یونیکس، بر روی ویندوز، بر روی مک، وبر روی دیگرسیستم عامل های که  یک ماشین مجازی جاوا وجود دارد را قادرباشید.

جاوا به سرعت تکامل یافته در سال های اولیه  یک نسخه جدید در حدود یک بار درسال وجود داشت.درسال  1996 سان اولین نسخه کامل کیت توسعه جاوا یا jdk به حمایت طیف گسترده ای از وظایف  توسعه  اپلیکیشن ،نسخه 1.1 منتشر کرد.سال بعد به ماهیت شی گرایی جاوا با کلاس داخلی جاوا ،جاوا بینس، JDBC API برای ارتباط  با پایگاه داده ، RMI یا  Remote Method Invocation  برای سیستم های توضیع شده و باز خود برای بهبود قابلیت های داینامیک زبان شاهد ارتقا بودیم.

در سال 1998 جاوا به J2SE  یا نسخه استاندارد جاوا 2 تغییر برند داد،نسخه استاندارد از نسخه سازمانی که .چارچوبی برای ساخت اپلیکشن های وب در مقیاس بزرگ بود متمایز شده بود.شماره نسخه جاوا 2 ، نسخه 1.2 بود.

Java2SE  شامل  نوسان API گرافیکی برای ساختن اپلیکیشن های دکستاپ ،مجموعه فرم ورک هایی برای مدیریت  چندین عنصر دیتا و ابزار های جدید شامل کامپایلر  Just-In-Time  و افزونه جاوا که نسخه استاندارد شده جاوا میان مرورگر ها بود .

چندین سال بعد J2SE 1,3  ابزار جدیدی شامل HotSpot JVM  یک نسخه جدید از ماشین مجازی جاوا ، API صدا جاوا و بهبود اشکال زدایی را اضافه کرد.در سال 2002  نسخه 1.4  ابزار جدیدی در زبان و بعد از آن در سال 2004  نسخه اصلی J2SE 5.0 بیرون آمد.این ورژن  هم  به عنوان 1,5 , 5,0  شناخته شده بود.اما در نسخه های بعدی فقط از اعداد سرگرد استفاده شد .بنابراین آنها به5.0 . 6.0 . 7.0  و ... تبدیل شدند.

 J2SE 5,5    یک تغییر عمده برای زبان  ، یک  ویژگی جدید به نام جنریک اجرا شده که به شما مجموعه از عناصر دیتا تایپ فراوانی میدهد.شمارش ها ، آرگومن های متغییر ، و حلقه ها برای هر (نسخه) همه بهبود یافته اند .و  در اصطلاح سینتکس این زبان واقعا  آخرین تغییر اصلی این زبان بود.همه چیز بعد از ان اطراف همین مرز ها بود.

در سال 2006 جاوا 6.0 بیرون آمد.(نسخه 6) عملکرد آن برای ارتباط با پایگاه داده بهبود یافته بود ، برنامه نویسی گرافیکی و ویژگی های کوچک  دیگری به زبان اضافه کردند و  بعد ازآن سرعت تغییرات کند شد .از سال 2006 تا 2010 سان میکروسیستمز گه گاه نسخه پشتیبان زبان منتشر میکرد.شما باید  جاوا 6.0 و نسخه پشتیبان 10 . 11 . 12 و ... داشته باشیدو از این موارد ثبت شده نسخه پشتیبان جاوا 6.0 ، 29 جدیدترین

نسخه از این ورژن  جاوا است.

سپس در سال 2010  یک رویداد بزرگ رخ داد اورکل سان میکروسیستمز را  خریداری کردو تمام دارای ان را شامل زبان برنامه نویسی جاوا  به قسمتی از اورکل تبدیل شد.و همان طور بعد از آن مدیریت شرکت اورکل به همراه   JCP  روند شرکت سان را ادامه دادند.

در سال 2011 نسخه  J2SE 7  منتشر شد.

آن شامل تغییرات جزیی در زبان که در اینجا ذکر شده و برخی دیگر در مقیاس کوچک بود.و ما انتظار داریم نسخه دیگری از جاوا احتمالا به عنوانJ2SE 8   شناخته شده و شامل بسیاری از چیز هایی که از نسخه به عقب افتاده شده است.

اگر شما نمیدانید اینا چه هستند ! ،نگران نباشید این ها در حال حاضر قسمتی از جاوا نیستند.بنابراین این ها اتفاقاتی بود که از آغاز جهان جاوا تاکنون افتاده بود.

جاوا از سال 1995 در حوالی قدرت بوده است و درمحیط های برنامه نویسی مختلفی استفاده شده است  و میخواهم درباره برخی از این محیط های برنامه نویسی در ویدیو بعدی صحبت کنم.

لینک های دانلود

دانلود  - زیرنویسی فارسی (جاداگانه)  (13kb)
دانلود  -  فیلم تاریخچه جاوا به همراه زیر نویس ها(6.7Mb)

پسورد : javacoder.ir